Sommeren 2017 mottok Nordnorsk Kunstmuseum en donasjon fra Rose-Marie Huuva: syv av hennes mest sentrale verk fra 1990-tallet. Gaven ble gitt som en anerkjennelse av vårt arbeid for samisk kunst, og nå viser vi kunstverkene i samlingsutstillingens kunstnerrom.
Rose-Marie Huuva (f. 1943 i Rensjön i Kiruna) er billedkunstner, duodji-utøver og forfatter, og en ledende stemme i sin generasjon av samiske multikunstnere. Hun er utdannet tekstilkunstner og arbeider med skulptur, installasjon og objekter, ofte laget av organiske materialer som skinn, hår og jord. Håndverket står sentralt i hennes kunstnerskap – en kunnskap hun benytter til å utfordre flere tusen år gamle samiske håndverkstradisjoner. Gjennom å eksperimentere med behandling av materialer som for eksempel reinskinn, har hun utviklet helt nye metoder som gir materialene unike uttrykk.
Huuva er samisk, og har vist et sterkt engasjement for samisk historie og rettigheter. Hun har blant annet vært forkjemper for tilbakeføring av samiske levninger som svenske myndigheter benyttet i rase-biologisk forskning. Verket Objekt for forskning – hvor lenge? (1999), refererer til disse overgrepene som samene har vært utsatt for.
Det allmenngyldige og det personlige glir gjerne over i hverandre i Huuvas kunstnerskap. I diktsamlingen Galbma Rádná (Kall kamrat) (1999) fokuserer hun på død, savn, redsel og familie, sterkt påvirket av sin kamp mot brystkreft. Diktsamlingen ga henne nominasjon til Nordisk Råds litteraturpris i 2001.
Nordnorsk Kunstmuseum har tidligere vist verk av Rose-Marie Huuva. Hun var representert i utstillingen Sami Stories i 2014 og hun deltok i RiddoDuottarMuseat og Nordnorsk Kunstmuseums samarbeidsprosjekt, Sámi Dáiddamusea i 2017. Prosjektet var en museumsperformance som transformerte Nordnorsk Kunstmuseum om til et fiktivt samisk kunstmuseum. I etterkant av dette prosjektet donerte Huuva noen av sine mest sentrale arbeider til de to museene, som en anerkjennelse for det arbeidet de gjør for samisk kunst.